זכויות עובדים במהלך העבודה

0
65
קרדיט Canva

עובדים היו וכנראה ימשיכו להיות הצד החלש יותר אל מול המעסיקים שלהם במסגרת מערכת יחסי העבודה. המעסיק הוא זה שמוציא מכיסו כסף ומשלם לעובד, ועל כן, במקרים רבים הוא מנסה לנצל את העובד ולהגדיל את התפוקה שלו כמה שיותר ו/או לחסוך בהוצאות הנדרשות לצורך ניהול העסק שלו. אחד הנושאים שבהם המחוקק נאלץ להתערב בצורה מפורשת ולהכריח את המעסיקים שלא לנצל את העובדים הוא נושא הישיבה בעבודה. החוק שנחקק מכונה חוק ישיבה בעבודה או חוק הקופאיות, והוא חוקק מהסיבה שרשתות שיווק וחנויות הכריחו את הקופאים והקופאיות ומוכרים ומוכרות לעמוד במשך כל שעות העבודה רק בגלל שהם חשבו שזה יגרום להם לעבוד מהר יותר (מה שלא בהכרח נכון ולפעמים עובד אפילו הפוך) ולא נתנו להם לשבת במשך משמרות שלמות. החוק קובע איסור על מעסיק לדרוש מן העובד שלו לעמוד במשך שעות העבודה, אלא אם כן יוכיח שאי אפשר לבצע את העבודה בישיבה.

מה עושים במקרה של פגיעה בזכויות העובד?

כאשר עובד מרגיש שנעשה לו עוול במקום העבודה והמעסיק לא מתנהל על פי החוק, הוא יכול להגיש תביעה אל בית הדין לעבודה. במקרים רבים, חברות ועסקים יעדיפו להימנע מתהליך המשפט המפרך ויגיעו עם העובד לפשרה. אם לא, על העובד לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום בכדי שיסייע לו במשפט או כדי לגרום למעסיק לנהל משא ומתן ענייני לפשרה. בית הדין לעבודה משמש גם ככתובת עבור עובדים אשר פוטרו שלא כדין, כמו נשים בהריון או עובדים שפוטרו בעקבות אפליה, או שלא קיבלו את פיצויי הפיטורין המגיעים להם על פי חוק. במקרה של פיטורין על ידי המעסיק יש צורך לבצע את מה שמכונה גמר חשבון לעובד שפוטר, כאשר בדרך כלל בתלוש המשכורת האחרון צריך להיות פירוט של כל ההפרשים שהיו צריך לשלם לעובד כגון הפרשי הבראה, תשלום פדיון חופשה ועוד (ככל שהיו). אם המעביד לא מבצע זאת ולא מכיר בחובות שלו כלפי העובד המפוטר, על העובד לגשת אל בית הדין לעבודה.

האם אפשר לתבוע את המעסיק ללא עורך דין?

ניתן להגיש תביעה ללא עזרתו של עורך דין, אך אפשרות זו היא אינה מומלצת. בתור התחלה, החברה או המעסיק אותם תובעים כמעט תמיד יהיו בעמדה של כוח מול המועסק. מלבד עובדה זו, על מנת לבצע פעולות משפטיות בצורה נכונה, סיוע עורך דין הוא הכרחי כדי להתקדם עם התביעה כמו שצריך, לדעת אילו מסמכים עליכם להביא, מהם הסיכויים לזכות בתביעה, האם היא כדאית, והאם כדאי לנסות אפשרויות אחרות כמו גישור ועוד. לכן, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין בעל ניסיון בתחום אשר יוכל לענות על טענות הנגד של עורכי הדין של המעסיק, לסייע לעובד להוכיח את צדקתו ולהביא לניצחון בבית הדין לעבודה.