האם קיימת התיישנות על עבירות בנייה?

0
111
קרדיט - canva

התיישנות על עבירות בנייה מסוג של עוון קיימת בתקופה של חמש שנים מביצוע העבירה- כלומר שבעצם ניתן להגיש כתב אישום נגד מבצע העבירה ללא ההיתר, לאחר תקופה של חמש שנים.

לצד זאת קיימת עבירה של שימוש ללא היתר- כלומר נכס שמשתמשים בו לאחר שנבנה ללא היתר, והיא נחשבת לעבירה מתמשכת ואין עליה התיישנות. כך שניתן להגיש עליה כתב אישום בכל עת.

מה עושים אם בניתי ללא היתר? האם יש מה לעשות?

אם בניתם ללא היתר בנייה בעצם עברתם עבירה פלילית בין אם הייתם מודעים לכך ובין אם לא. מה שחשוב לבדוק זה קודם כל אם העבירה שעשיתם פתורה מהיתר על פי התקנות, או שבעצם זאת בנייה שצריכה לקבל היתר. צריך להתייעץ עם עורך דין מומחה, אדריכל ושמאי מקרקעין אם הנסיבות מאפשרות בכלל הגשת בקשה להקלה או אפילו ללגליזציה, דרך תוכנית נקודתית או בקשה להיתר בנייה בדיעבד. אם לא קיבלתם היתר בנייה ובניתם, יכול להגיע שהגיע אליכם גם צו הריסה שיפוטי. גם עליו אפשר לערער ולבטל אותו במקרים מסוימים.

בית המשפט קבע שעבירות בנייה הן מכת מדינה ולתת להן הכשר בנייה בדיעבד זה לתת פרס לעבריינים, אבל אם מדובר בבקשה שאם הייתה מוגשת מראש כן הייתה מקובלת – עדיין יהיה אפשר להכשיר אותה בדיעבד. מה שחשוב לזכור בתהליך, זה שגם אם קיבלתם היתר בנייה בדיעבד עדיין אתם יכולים לקבל קנסות וענישה פלילית.

מה המשמעות של הכשרה בדיעבד במכירה של נכס?

בדרך כלל כאשר מוכרים נכס, מנסים להכשיר את הבנייה בדיעבד כיוון שהעבירה יכולה להשפיע על ערך הנכס למשכנתא שייקבע על ידי שמאי המקרקעין. לקונה יהיה קשה לקבל משכנתא על נכס בסכום הנדרש אם ערך הבית לא נחשב לפי מה שנמכר בגלל העבירה, ולכן במקרים כאלה מומלץ להיעזר בעורך דין ונוטריון. אם חיפשתם עורך דין נוטריון בנתיבות עבור מקרה שכזה, וגם עורך דין, והגעתם אלינו דעו שנשמח לעזור לכם בתהליך הכשרת הנכס שלכם בדיעבד, ויש לנו נסיון רב בעבירות בנייה.

רעות אביטל, עורך דין פלילית שמתמחה בעבירות בנייה ופועלת ברחבי הדרום בכלל ובנתיבות בפרט, פעלה במשך שנים רבות וייצגה לקוחות רבים בעבירות בנייה מול הרשויות ובתי המשפט. רעות תשמח לעמוד לשירותכם בתהליך ולעזור לכם לקבל הכשרה בדיעבד לעבירת הבנייה שלכם, במידה ומתאפשר מול הרשויות ובתי הדין.