הוראות חירום למקרי עשן

0
30
קרדיט: Canva

מפוחים לשחרור עשן, אלו מן האביזרים ההכרחיים ביותר מבנים, למרות שהם מן הבלתי ידועים שבהם. לעומת גלאי עשן ושאר אביזרי התמגנות מפני אש, הרי שמערכות מפוחים לשחרור עשן אינם זוכים ליחסי ציבור כלל וכלל. אולי מפני שהם נגישים פחות לציבור ואין חברות רבות בשוק המשווקות אותם ביעילות באופן רוחבי, ואולי מפני שלעיתים מחירם יקר יותר ממחירו של גלאי עשן פשוט שניתן להשגה ברשתות שונות בעלות נמוכה יחסית. כך או אחרת, אמנם עבור מבנים קטנים מפוחי עשן יהיו פחות רלוונטיים, אולי גם החוק היום כבר קובע את הצורך הבלתי מתפשר של מבנים בעלי גודל משמעותי להתקנת מפוחים לשחרור עשן באופן המעניק כיסוי מלא לשטח. קכבוע בחוק ובהתאם לדרישות מערך כיבוי האש המקומי ברשות בה ממוקם המבנה, מפוחים לשחרור עשן צריכים להיות חלק ממערך ההגנה הכללי מפני אש הנבדק באופן סדיר ומבוקר על ידי איש מקצוע, ובלעדיו אין אישור חוקי למבנה.

מה תפקידם של המפוחים

מפוחים לשחרור עשן ממלאים תפקיד משמעותי ביותר בהגנה מפני שריפה חלילה במקרי צורך, ויש שיאמרו שתפקידם משמעותי הרבה יותר ממערכת מטפים או ספרינקלרים המותקנים במבנים רבים גם שאינם מחויבים על פי חוק ומוכרים לכל ילד. מפוחים לשחרור עשן מופעלים יחד עם מערכת החירום לעת שריפה באופן מסונכרן, ותפקידם לאסוף באמצעות המפוח את העשן המצטבר בחלל ולהחליפו באוויר נקי. מדובר במערכת המורכבת בצינורות ומפוחים, בהתאם לגודל ומבנה השטח הנתון, ובמבנים סגורים היא עשוייה להציל חיים פשוטו כמשמעו. מפוחים לשחרור עשן צריכים להיות מותקנים על פני השטח בפיזור מדויק על פי הוראות איש מקצוע הבקי בתחום ומנוסה במערכות אוורור ומפוחים, כדי לוודא שהמערכת הכללית תצליח להשתלט על העשן באופן הרמטי ככל היותר ולאפשר חלון זמן נוסף להצלה באמצעות כוחות חילוץ וכיבוי שונים. פעמים רבות העשן פוגע באנשים עוד בדרך ליציאה דרך פתחי החירום, ומספר שניות של שאיפת עשן עלולים לגרום נזק בלתי הפיך לריאות, על כן חשיבותם של המפוחים היא גדולה כל כך.

מי מתקין מפוחים

מפוחים לשחרור עשן משווקים לרוב על ידי חברות העוסקות במפוחים באופן כללי, ובמערכות אוורור ומיזוג שונות. בשונה ממערכות התרעה נגד אש או מערכות כיבוי המשווקות בנפרד דרך חברות העוסקות בבטיחות אש. יחד עם זאת, חשוב לבחור באנשי מקצוע בעלי ניסיון שידעו להסתנכרן נכון עם המערכת הכללית המיועדת לשעות חירום ולכיבוי אש, כדי לפעול באופן מיטבי ולמלא את ייעודן כהוגן.

זקוקים למפוחי עשן? ס.א.א. ישמחו לסייע לכם. השאירו פרטים ונחזור אליכם.