המצבים שבהם נדרשים שירותיו של פסיכוגריאטר מנוסה

0
246
credit pixabay

תוחלת החיים נמצאת במגמת עלייה קבועה ומשמעותית. מאידך, ככל שאנחנו מאריכים ימים יותר – כך גדל הסיכון להיווצרות מחלות הקשורות לזקנה. גברים ונשים בגיל השלישי חשופים למצוקות פיזיות, ובמקרים רבים גם לקושי נפשי ניכר – עקב החולי הפיזי וגם מסיבות אחרות ובראשן בדידות. איש המקצוע המתאים לטיפול במצוקות נפשיות בגיל מבוגר הוא פסיכוגריאטר, כלומר פסיכיאטר המתמצא בטיפול פסיכיאטרי למבוגרים. באופן כללי כדאי לדעת שפסיכיאטרים עוברים הכשרה ארוכה ויסודית של 4 שנים וחצי (לאחר השלמת לימודי הרפואה והסטאז, שאורכים 7 שנים). בתוספת הידע הספציפי בנושאים הקשורים לגיל מבוגר, מדובר באנשי מקצוע בעלי ידע רחב היקף שגם מוסמכים לספק מרשמים לתרופות, וכך לסייע למטופליהם. ד"ר אביתר שגב הוא פסיכיאטר הנותן מענה בתחום פסיכוגריאטריה – בקליניקה או בביקור בית במקרים מתאימים.

אז מהם המצבים?

* אבחון דמנציה – אחת השירותים הנפוצים של רופאים פסיכוגריאטרים הוא אבחון דמנציה. אבחון מוקדם ככל האפשר עשוי לתרום להאטת קצב החמרת המחלה, וכן מהווה בסיס למיצוי הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי וגופים נוספים.

* טיפול בדיכאון ו/או חרדות – בני ובנות 65 ומעלה רבים נעזרים בתרופות נוגדות דיכאון או חרדה. הסיבה לכך היא השכיחות הגבוהה יחסית של הפרעות נפשיות אלה, בין השאר עקב בדידות, אובדן של דמויות קרובות, וכן ירידה ביכולות פיזיות וקוגניטיביות וביכולת להתנהל באופן עצמאי לחלוטין.

* חוות דעת להוכחת כשירות משפטית – למשל במסגרת עריכת צוואה, על-מנת שהיא תהיה תקפה.

קשב מלא ויחס מכבד

פסיכוגריאטר מומלץ באמת הוא לא "רק" איש מקצוע בעל ידע נרחב אלא גם אדם בעל אישיות מתאימה לטיפול באוכלוסייה מבוגרת שסובלת מקשיים נפשיים. ד"ר אביתר שגב מקפיד על קשב מלא לכל אדם, על יחס מכיל ומכבד למטופליו ועל מענה סבלני ובגובה העיניים לכל שאלה. היחס החם, בתוספת הבקיאות והיכולות המקצועיות המוכחות, מבטיחים תועלת מרבית לכל מטופל ומטופלת, בכל גיל, ובפרט בגילאים המבוגרים והרגישים מטבעם.