טיפול בהתמכרות לתרופות וסמים נרקוטיים

0
109
קרדיט - pixabay

בעבר היה נהוג לייחס לטיפול במוסד גמילה קונוטציות של אשפוז הנעשה מפאת חוסר ברירה, בעקבות צו בית משפט אשר הוצא עבור האדם המכור הזקוק לטיפול. כיום, התפיסה באשר לטיפול במסגרת של מוסד גמילה השתנתה, בעקבות עלייה במודעות לחשיבותם של טיפולים נפשיים ואלטרנטיביים עבור האדם המכור. כיום, כאשר התפתחה המודעות לגבי כך שכל אדם מועד לפתח התנהגות כפייתית כלפי חומרים, מאכלים או הרגלים מסוימים, כבר ידוע כי לפחות אדם אחד מתוך עשרה זקוק לסיוע באמצעות טיפולים, אשר יאפשרו לו לחיות את חייו ללא התמכרות למצרך מסוים או הרגל, הנצרכים ברמה שהיא מעבר לגבולות הרגילים.

כיצד ניתן להפסיק את ההתמכרות לאופייטים

אחד ההרגלים אשר הופכים במהרה להתמכרות שיש להפסיק, הינו התמכרות לכדורים נרקוטיים. הכדורים הנרקוטיים מבוססים על צמח האופיום, הידוע כצמח המקור לסם האופיום ולסמים קשים וממכרים אף יותר כדוגמת הרואין. מכאן, הכינוי הרפואי לכדורים נרקוטיים הינו אופייטים והם נגזרות של תרופת המורפיום אשר גם היא ידועה כתרופה ממכרת ביותר. כדורים אלו מיועדים לשכך כאבים, אך גם הם כדורים הממכרים את המשתמש בהם ברמה גבוהה. תהליך גמילה מכדורים נרקוטים הינו תהליך הבנוי ממספר שלבים, כאשר בשלב הראשון מתמקדים בהימנעות, כלומר באי קבלה הדרגתית של התרופה, עד למצב בו האדם חדל לחלוטין מנטילתה. שלב זה הינו קשה מאוד מבחינה פיזיולוגית והוא גורר עמו תסמינים של עצבנות, ערנות יתר, חוסר שקט, נדודי שינה, תנודות חדות במצבי הרוח, שלשולים, בחילות והקאות. למעשה, בשלב זה הגוף מבקש את התרופה הנרקוטית, אשר מערכת העצבים התרגלה לקבלן במינון גבוה ותכוף. הגוף, אשר חדל מלקבל את התרופה, בעצם עובר תהליך של ניקוי, אשר הינו למעשה אחת ממטרות הגמילה, לנקות את הגוף מהחומרים הממכרים. השלבים הבאים מתאפיינים בשיקום נפשו של הנגמל ושינוי בתפיסתו והרגלי התנהגותו.

טיפול בהתמכרות לסמים

מוסדות גמילה לא תמיד טיפלו בגמילה מסוגים מגוונים של התמכרויות. ייעודם הראשוני היה לטפל בעיקר בהתמכרויות לסמים קשים. גמילה מסמים קשים הינה תהליך לא קל הדורש גם גמילה פיזית וגם שינוי מחשבתי והתנהגותי אצל המטופל. לצורך כך, דרושות לו תמיכה רבה והכוונה נפשית ומעשית מצד אנשי מקצוע מיומנים ובעלי ניסיון. במכון הרמוניה מצוי צוות רב טיפולי, אשר מיומן ומכוון להעניק את הסיוע הדרוש במסירות ובאהבה, תוך ליווי הנגמלים לתהליך של החלמה מלאה. כמו כן, ניתנים במכון סוגי טיפולים מגוונים המאפשרים למטופלים למצוא אלטרנטיבות לשימוש בסמים או בתרופות כמענה לקשייהם.