כיצד מוגדרת רשלנות רפואית בהריון ואיך ניתן לקבל פיצוי במקרים אלה?

0
169
הוצאת צו ירושה
credit: canva.com

רשלנות רפואית שגורמת לפגיעה חמורה באדם היא קשה. במקרים של רשלנות במהלך הריון או בלידה קיים פער בלתי נתפש בין הציפיות וההתרגשות לבין המציאות שנוצרה כתוצאה מהתנהלות הרופא. לא כל תוצאה טראגית היא תוצאה של רשלנות, ועל-מנת לקבל פיצוי כספי מומלץ לפנות אל עורך דין לתביעות נזקי גוף עם ניסיון ספציפי ברשלנות רפואית בהריון ובלידה.

מבחן הרופא הסביר

על-מנת להבחין בין טעות לבין רשלנות, נעזר בית המשפט ב"מבחן הרופא הסביר". מהות המבחן היא השאלה כיצד רופא סביר אחר היה נוהג באותו מצב. אם כל רופא סביר היה מתנהל באופן שונה מכפי שפעל הרופא המטפל, המשמעות היא שככל הנראה מדובר ברשלנות. חובת ההוכחה היא על התובעים (עם אפשרות להעברת נטל), ועל כן עורך דין רשלנות רפואית בהריון יספק לבית המשפט חוות דעת של מומחה בתחום אשר לפיה רופא סביר היה פועל אחרת.

הוכחת הנזק

אתגר נוסף שמחייב בחירה בעו"ד בעל ניסיון הוא להניע את בית המשפט לפסוק פיצויים בגין כל מרכיבי הנזק שנוצר כתוצאה מאותה רשלנות רפואית. באופן כללי במסגרת תביעת נזיקין פיצוי ניתן הן עבור פגיעה פיזית והן עבור פגיעה נפשית. כמו כן נתבעים פיצויים בגין הפסדי שכר, הוצאות עבור טיפולים רפואיים, מטפלים ומלווים, נסיעות ועוד. לנוכח הרגישות הרבה במיוחד של רשלנות רפואית במהלך הריון או לידה, סכום הפיצויים עשוי להיות גבוה מאוד כשהוא כולל רכיב של פיצוי בגין "כאב וסבל" וקיצור תוחלת חיים. חשוב לדעת שתוצאה מיילדותית לא טובה אינה בהכרח רשלנות רפואית במובן המשפטי, וכלשון בית המשפט העליון: "לכל נזק יש שם ברפואה, אך לא לכל נזק יש שם של אחראי במשפט". עו"ד בעל ניסיון בתביעות נזקי גוף צריך לקשור בין הנזק לבין הרשלנות הנטענת ע"י הוכחת הקשר הסיבתי במידה הנחוצה במשפט אזרחי.

המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית במהלך הריון

מצב אחד שבו נקבע כי התנהלות הרופא המטפל הייתה רשלנית הוא כשלא ניתנה הפניה לבדיקות חיוניות. כך למשל עלולה רשלנות זו למנוע אבחון בזמן של סוכרת הריון או רעלת הריון שעלולה לפגוע באם ובעובר.

עוד מקרה שכיח של רשלנות רפואית בהריון מוגדר "הולדה בעוולה". הכוונה היא לאי אבחון מום מולד או פגם גנטי, כך שההורים לא יכולים לקבל החלטה מושכלת אם להמשיך את ההריון.

הרשלנות יכולה להתבטא גם בצורת אחרות רבות כגון תשניק בלידה ונזק נוירולוגי, אי ביצוע ניתוח קיסרי או איחור בקבלת החלטה לבצע ניתוח, התייחסות לא נאותה לניטור העובר, התעלמות מגורמי סיכון, פגיעה בעובר בזמן הניתוח וכיו"ב.

משרד עו"ד זלצר הוקם ב-1969 ע"י פנחס זלצר ז"ל. ב-50 שנות פעילות המשרד טיפלו עורכי הדין שבו במקרים רבים של רשלנות רפואית, מתוך רגישות ונחישות גם יחד, במטרה למקסם את הפיצויים ללקוחות המשרד.