איך להשתמש בחומרים מסוכנים באופן בטוח לחלוטין?

0
272
credit: pixabay

בעלי חיים רבים יודעים להיזהר מחומרים מסוכנים עבורם בזכות חושים חדים ובפרט חוש הריח. המין האנושי נדרש לכלים אחרים לגמרי כדי להשתמש בחומרים שיכולים להיות מועילים אבל עלולים לגרום גם לנזקים חמורים – חומרים נפיצים, נוזלים דליקים, חומרים רדיואקטיביים, מוצקים דליקים, חומרים מחמצנים ועוד.

אחד הכלים החשובים בהגנה על שלומם של העובדים במפעלים ובמעבדות הוא הפיקוח של המשרד להגנת הסביבה, שמחייב קבלת היתר רעלים על-מנת להשתמש בחומרים מהקבוצות הנ"ל. על-מנת לקבל את היתר הרעלים נדרשת עמידה במספר תנאים – שמנטרלים את הסיכונים.

הקריטריונים לקבלת היתר הרעלים

באופן טבעי המשרד להגנת הסביבה מציב שורה ארוכה של תנאים מחמירים לפני שהוא מנפיק את היתר הרעלים הדרוש לצורך השימוש בחומרים מסוכנים. תנאי אחד הוא אחסון נאות, על בסיס תכנון מקצועי של מומחים בתחום. תנאי שני הוא שילוט מפורט וברור ליד כל אחד מהחומרים המסוכנים.

עוד תנאי נוגע לטיפול בפסולת שנוצרת כתוצאה מהעבודה עם החומרים המסוכנים, ובנוסף לכל הנ"ל נדרש גם ניהול פנקס מפורט שבו תירשם כל רכישה או מכירה של כל חומר מסוכן.

עוד בדיקה משמעותית של הצוותים המקצועיים של המשרד היא לגבי נהלי החירום במפעל או במעבדה (או בכל עסק אחר שזקוק לחומרים שמוגדרים כמסוכנים). תוקפו של היתר הרעלים הוא בין שנה לשלוש, בהתאם לסיווג רמת המסוכנות של בית העסק.

ייעוץ מקצועי שמבטיח היערכות אופטימלית – גם בשגרה וגם בחירום

על-מנת לקבל את היתר הרעלים, וחשוב מכך, להתנהל בכל יום עבודה בראש שקט באמת, מתוך ידיעה שלא ייגרם נזק כתוצאה מהעבודה עם חומרים מסוכנים, נדרשת כאמור בקיאות מקצועית. בהתאם מומלץ לשכור את שירותיו של יועץ בטיחות, ולא סתם יועץ אלא איש מקצוע בעל ניסיון רלוונטי רב בהכנת מפעלים ומעבדות לעבודה עם חומרים מסוכנים בהתאם לכל הנהלים והתקנות.

יועץ הבטיחות יגבש תוכניות מפורטות להתנהלות במצבי חירום, ויספק לעובדים שבאים במגע עם חומרים אלה הנחיות מדויקות שיקדימו תרופה למכה וימנעו הגעה למצבי חירום. בנוסף תורם יועץ שכזה להעלאת רמת המודעות והבטיחות גם באספקטים אחרים של התנהלות כל עסק.

לנוכח חשיבות הנושא, כדאי להקדיש תשומת לב לבחירת יועץ הבטיחות – שחר הנדסת בטיחות מספקת את השירות החיוני על בסיס ניסיון עצום ומחויבות אמיתית לכל לקוח.